top of page
בלוג האוכל של נאוה בן אהרון

ספגטי בסלסה - "מקרוני בסלסה"





ספגטי קראנצ'י

חזרה במנהרת הזמן... שנות ה 70-80 , שבת בצהריים, ארוחת צהריים של ספגטי ברוטב פיקנטי "מתקרנצ'ת" בתנור. שלושה ילדים רבים על שכבת הקרנץ מלמעלה, אוהבים את "השרופים" והכי חשוב - מקטרים על הרוטב, רוצים עוד ...

לצעירים שביננו שהתקופה הזו רשומה אצלם בספרי ההיסטוריה בלבד, איטליה והפסטה עוד לא הגיעו לישראל אז. "מקרוני בסלסה" הוא מתכון שהגיע מהתפוצה של אבא שלי – לוב. האיטלקים שלטו בלוב והותירו את חותמם במטבח הלובי.

מאז המטבח האיטלקי כבש את ישראל, פסטה הפכה להיות מנת חובה עם שלל סוגים, רטבים וגיוונים. אני משקיעה בסוגי הפסטה (Barilla, Rummo) , קונה רק רכז, רסק, מחית עגבניות של Mutti , מלהטטת באין ספור וארייציות של רטבים , זורה גבינה משובחת, אבל בשבילי פסטה "נומרו אונו"- מס' 1 כמו שהאיטלקים אומרים היא "מקרוני בסלסה".

המתכון מאוד פשוט – פפריקה בשמן או בשמה הנוסף פפריקה מרוקאית, רסק עגבניות, שום ... כמות הרוטב היא לא גדולה וזו לא טעות, תראו בהמשך שהיא מספיקה לכל הפסטה. לאחר איחוד הרוטב עם הפסטה אני שופכת את הפסטה לתבנית תנור (עם נייר אפיה כמובן..) ומכניסה ל"קירנוץ". לא חובה, לפי הטעם.. לא תמיד מגיעים לשלב הזה, לפעמים הפסטה מתחסלת לפני.


מצרכים:

ספגטי ברילה מס 3 או מס' 5 (לפי הטעם)


לרוטב:

2-3 שיני שום גדולות מרוסקות

1 כף גדושה של פפריקה מתוקה בשמן

1/2 כפית פילפלצ'ומה. לא חובה, אפשר כפית פילפל קצוץ ואפשר גם לא

1/4 כוס שמן קנולה

1/2 כוס מים

3 כפות רסק עגבניות

מלח, פלפל


אופן ההכנה:

1. בסיר קטן להכניס פפריקה, שום כתוש, פילפלצ'ומה, מים ושמן. לערבב היטב . על אש קטנה לתת לרתוח, להנמיך לאש הכי נמוכה, לכסות במכסה ולתת לרוטב להתבשל עד שהרוטב מקבל צבע בורדו עמוק והנוזל צלול. בד"כ 15-20 דקות.


2. לפתוח את הסיר ולהוסיף 3 כפות רסק עגבניות, לערבב היטב, לתבל במלח ופילפל, לסגור שוב את הסיר ולתת לו להתבשל כ- 15 דקות נוספות, אש קטנה נמוכה. מדי פעם לפתוח ולראות שהרוטב לא נדבק לתחתית.

3. בזמן שהרוטב מתבשל, להרתיח מים עם מלח בסיר גדול, לזרוק לתוכו את הספגטי ולבשל בדרגת אל דנטה (ביס באטרייה אחת, כשמפסיקים להרגיש קשה בפנים). כשמוכן לשפוך את הפסטה למסננת, לשפוך כף שמן מלמעלה ולערבב היטב כדי למנוע את הידבקות הפסטה.. להחזיר את הפסטה לסיר.




4. כשהרוטב והפסטה מוכנים – למזג את הרוטב לתוך הפסטה ולערבב היטב. הפסטה מקבלת צבע בורדו עמוק יפהפה וריח מדהים. לטעום ולתקן תיבול. אני בד"כ בשלב הזה מוסיפה עוד מלח.

5. הפסטה מוכנה לאכילה. ההמשך מכאן הוא רק אם אתם רוצים להפוך אותה מטעימה לטעימה קראנצ'ית, לא חובה !

6. לחמם תנור ל 180 מעלות, להניח נייר אפייה בתבנית תנור.


לפני כניסה לתנור

7. להעביר את הפסטה לתבנית התנור ולאפות כ 20 דקות.



לתוספות להשלמה למנה עיקרית מלאה :

1. להוסיף 2 קופסאות טונה בשלב סיום הרוטב, לתת להתבשל עוד כ 5-10 דקות.

2. להוסיף שוקיים עוף שהושחמו במחבת לפני כן בשלב ההכנסה לתנור. לפזר אותם מעל הפסטה.

3. אני מכינה כמות כפולה של רוטב, כל המוסיף לא גורע ..! וילדים אוהבים רוטב

4. אני משתמשת בפסטה ברילה - ספגטי מס' 5 או מס' 3


ויש לנו ... ארוחה מלאה, מדהימה וטעימה . תהנו !

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page