top of page
בלוג האוכל של נאוה בן אהרון

בסטיל - קציצת תפו"א במילוי בשר מתובל



בצעירותי לא הערכנו את האוכל שאימא ואבא הביאו מהבית. למה ? כי הוא היה מובן מאליו. בשנים האחרונות, דווקא בגלל שהאוכל מהבית פחות נגיש אני מוצאת את עצמי מלקטת מתכונים ומשחזרת את הטעם של הבית. ברזומה של פסח נמצא במקום כבוד הבסטיל. קציצת תפוחי אדמה נימוחה ממולאת בבשר טחון מתובל.

הקציצה בדרך כלל מככבת בפסח בימי חול המועד ובחג השני. אני מכינה כמות יפה, כולם אוהבים את הקציצות והן נטרפות בדקות.

אלא מה ? הכנת הקציצה עם המילוי היא טקס די ארוך. לכן מצאתי פטנט שמקצר את זמן ההכנה והקציצה יוצאת מושלמת, ללא "חורים" או גלישה של המילוי החוצה, ראו מטה בהערות.



20-25 קציצות

מצרכים

לתפוחי האדמה :

5-6 תפוחי אדמה בינוניים-גדולים

1 כפית כורכום

1 כפית כמון

כף מלח


לתערובת הבשר:

400 גר' בשר בקר טחון/טלה טחון

2 כפות שמן זית

1 בצל קצוץ

2 שיני שום קצוצות

1 כפית ראס אל חנות או בהרט

1 כפית פפריקה מתוקה

מלח, פלפל

אופן ההכנה :

1. לקלף את תפוחי האדמה, לחצות לחצי, לבשל אותם בסיר גדול עד לריכוך מלא (הכנסנו מזלג לתפוחי האדמה והמזלג נכנס ללא בעיה לעומק תפוח האדמה.

2. כשתפוחי האדמה מוכנים, לסנן מהמים, להחזיר לסיר עם אש נמוכה כדי שתפוחי האדמה יתייבשו לגמרי.

3. למעוך את תפוחי האדמה לפירה. להוסיף את התבלינים, לערבב היטב ולקרר את תערובת הפירה עד לטמפרטורת חדר.

4. בזמן שתפוחי האדמה מתבשלים, במחבת עמוקה עם 2 כפות שמן זית לטגן את הבצל הקצוץ ודקה אח"כ להוסיף את השום הקצוץ.

5. להוסיף את הבשר הטחון , לטגן מספר דקות עד שהוא משנה את צבעו לחום-אפור. להוסיף את התבלינים. מלח ופלפל לפי הטעם.

6. בכוס להמיס כף קורנפלור עם 4 כפות מים ולהוסיף למחבת. לערבב היטב. הקורנפלור "ייבש" את הנוזלים שנותרו במחבת וכך תערובת הבשר תהיה יבשה ונוחה למילוי.

7. לקחת כף גדולה מהפירה ולכדרר לכדור. בכף היד לשטח את כדור הפירה, למלא אותו בכפית של תערובת הבשר ולסגור היטב מסביב. לשטח קצת את הקציצה כך שתהייה יותר אובלית. ראו בהערות פטנט שווה ליצירת הקציצה בקלות ובמהירות.

8. במחבת גדולה נחמם שמן בגובה 2 ס"מ. אש בינונית גבוהה. נכין קערה עם קמח וקערה עם 3 ביצים טרופות.

9. כל קציצה תעבור בקערת הקמח, משם לקערת הביצים ולמחבת. לטגן עד שהקציצה בצבע זהוב נוטה לחום. להפוך ולחכות לקבלת הצבע. לוקח כ 5 דקות לשני הצדדים.

10. להעביר את הקציצות למגש עם נייר סופג ולהמתין לקירור מלא.






הערות:

· יש לבחור תפוחי אדמה טובים וטריים. אני משתמשת בתפו"א אדומים של הדוד משה. כך הפירה יהיה יבש ויציב ויאפשר עבודה קלה ונוחה במילוי.

· במקום מגש עם נייר סופג אני משתמשת במסננת מתכת המונחת מעל מגש מתכת. כמעט לכל החברות יש היום את המתקן הזה . כך השמן נוטף דרך חורי המסננת מטה והקציצות יישארו פריכות ויבשות.

· חשוב לחכות כמה דקות להתקררות מלאה ! הקציצה תתגבש ולא תתפרק.

· הפטנט הכי חשוב : במקום לקבב את הקציצה ביד, גזרו ריבוע של ניילון נצמד בגודל של כ- 20X20 . במרכז הריבוע תניח את כדור הפירה , תמעכו לקבלת עיגול שטוח. במרכז תניחו כפית יפה של המילוי ואז תתחילו לאסוף את פינות ריבוע הניילון לכיוון המרכז כך ששולי עיגול הפירה יתרוממו למרכז. ברגע שכל הניילון אסוף למרכז, סובבו את הקצה העליון כאילו לעבר קשירה מלמעלה ואז בצק הפירה ייסגר לגמרי לעיגול. תניחו את הכדור על המשטח ופתחו את הניילון . קיבלתם כדור פירה יפהפה. עכשיו רק תשטחו טיפה לקבלת הצורה האובלית.




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page